Luottamusmiehen palsta (LUVN)

14.3.2023

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen luottamusmiesvaalien tulokset

Pääluottamusmiesten vaalit on järjestetty ajalla 6.3.2023 klo 9.00 – 10.3.2023 klo 14.00           .

Määräaikaan mennessä oli ääniä annettu 30 kappaletta, 135:stä.

Vaalin tulos:

Johanna Helskä                 17 ääntä

Katja Suomalainen             13 ääntä

Johanna Helskä valittiin pääluottamusmieheksi, 1.4.2023 alkaen.

Muiden osalta todettiin sopuvaalit. Ehdolla olivat: Marina Nylund-Holmström, Hanna Hesse ja Katja Suomalainen.

Valittiin luottamusmiehiksi Marina Nylund-Holmström, Hanna Hesse ja Katja Suomalainen.

Huvudförtroendemans val har hållits den 6.3.2023 kl. 9.00 – 10.3.2023 kl. 14.00. Röster har det kommit 30 av 135.

Valresultat:

Johanna Helskä                          17 röster

Katja Suomalainen                    13 röster

Johanna Helskä har valts till huvudförtroendeman från den 1.4.2023.

Alla som var uppställda till förtroendeman, Marina Nylund-Holmström, Hanna Hesse och Katja Suomalainen, blev valda med sämjoval.

Vaalitoimikunta/Valkomission

Pääluottamusmiehen palsta KARVIAINEN

Syysterveisiä Yt-ryhmästä  Karviaisen talouden tasapainottaminen on käynnistynyt todenteolla. Alunperin taloutta tuli tasapainottaa kahden miljoonan edestä.  Ostopalvelut on nyt jäissä;  Johtaja Turunen uskoo vakaasti Karviaisen omaan työhön. Niinpä ollen siirrymme ostopalveluista pikkuhiljaa tuottamaan palvelut omana työnä. Tämäkin maksaa alussa huikeita summia, mutta tulee jatkossa halvemmaksi kuin ulkoa ostaminen. Yt-neuvottelut käynnissä, mutta onneksemme  tällä kertaa se koskettaa vain ylempää porrasta.

Muutoksia on kuitenkin luvassa. Ensinnäkin siirrymme uuteen palkanmaksujärjestelmään.  Toivon mukaan ainoa muutos meille työläisille tulee olemaan se, että palkanmaksupäivä tulee vaihtumaan 16.sta 15.teen. Taas hieman uuden opettelua ohjelman osalta, mutta sehän vain pitää aivot virkeinä.

Työterveyspalvelut on kilpailutettu. Karviainen maksaa jatkossa keskiverron summan meidän hoidosta verraten naapurikuntiin. Joitain heikennyksiä on luvassa; työterveys ei enää hoida pitkäaikaissairauksia, esim. astmaa, diabeteskäyntejä ja muita käyntejä esim. ajokortti tarkastuksia jne. Mutta jotain hyvääkin luvassa; oman esimiehen luvalla voi olla pois 7 päivää ilman todistusta.  Ensin 3 päivää ja sen jälkeen 2 + 2 päivää. Tässä välissä neuvotellaan esimiehen kanssa ja katsotaan tilannetta. Toinen hyvä uudistus on, että jatkossa fysioterapeutti ottaa vastaan ilman lääkärin lähetettä. Tällöin saadaan apua nopeasti kun tarve vaatii.  Pitkäaikaissairaille tullaan jatkossa ehdottamaan myös korvaavaa työtä, mistä neuvotellaan kulloinkin työntekijän kanssa. Tähän ei ole pakko suostua.

Uusia paikallisia sopimuksia on vireillä: pitkät työvuorot on kokeilussa osastoilla ja kotihoidossa. Tuloksia saadaan kolmen kuukauden kokeilun jälkeen. Uusin sopimus on tekeillä työaikapankista, johon voi kerätä ylitöitä ja käyttää tarvittaessa.  Sopimuksessa kertymä on enintään +40 tuntia ja saldon tulee olla nollassa huhtikuun loppuun. Tämä sopimus on siis tulossa, ei vielä vahvistettu.

Organisaatiomuutos tuo tullessaan myös muutoksia mahdollisesti sihteerien ja tukipalveluiden osalta. Onko mielestänne parempi olla lähiesimiehen alaisuudessa vai päälliköiden alaisuudessa? Jos teillä on mielipiteitä kertokaa minulle, nyt on mahdollisuus vaikuttaa. Tätäkin on jo pohdittu Yt-ryhmässä.

Ja muistetaan kaikki syyskuussa äänestää Jyty Vihdin omaa vaaliehdokasta liittovaltuustoon; Maija Huhta. Hän toimii tällä hetkellä Vihdin kunnan pääluottamusmiehenä. Vaalit on 25.9- 8.10.20.  Tulen mielelläni työpaikkakäynnille ja autan kaikessa mihin kapasiteetti riittää

Sinun pääluottamusmiehesi

Katja Suomalainen p. 044 7674607 Katja.suomalainen@karviainen

Hei kaikille !

Olen Katja Suomalainen ja olen sinun uusi luottamusmiehesi 1.9. 2019 alkaen. Olen töissä Ptky Karviaisessa, lastensuojelun avohuollon Karkkilan tiimissä. Tiimissä toimin perhetyöntekijänä.

Jyty Vihdissä olen toiminut usean vuoden ajan. Tulin jäseneksi ensimmäisen kerran 2011, ja toisen kerran 2017. Välillä olin yksityisen sopimuksen puitteissa. Olen toiminut Jyty Vihdissä hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana.

Jyty Vihti on aktiivinen paikallisjärjestö , jossa toimiminen on helppoa ja mukavaa. Toivonkin, että olet päässyt mukaan johonkin liiton koulutukseen tai paikallisyhdistyksen järjestämään toimintaan.

Minulle luottamusmies tehtävät ovat uusia, mutta vanhat konkarit ovat lupautuneet tutoriksi. Myös Jytyn järjestämä kurssitus on kalentoroitu, joten tietotaito kasvaa syksyn kuluessa. Toivon, että otat rohkeasti yhteyttä mikäli tarvitset tietoa tai apua sinua askarruttavissa kysymyksissä. Jos en tiedä niin otan selvää.

Luottamusmiesaikani on perjantaisin 8.00-11.00, jolloin voin sopia tapaamisia tai voit olla minuun puhelimitse yhteydessä puh. 044 735 1017 tai 09 42 58 2444 Muuten minut saa kiinni sähköpostitse; katja.suomalainen@karviainen.fi

Syysterveisin

Katja Suomalainen

-------------------------------------------------------

Karviaisen talousarvion  2019 nettosumma on 114,9 milj.euroa.

Kokonaistalousarvio kasvaa yhteensä 2,3 % verrattuna vuoden 2018 ennusteeseen ja 6,4 % vuoden 2018 talousarvioon.

Talousarvioon 2019 vaikuttaa erityisesti vuosien 2017 ja 2018 merkittävästi lisääntynyt lastensuojelun palvelutarpeen volyymin kasvu.

Myös ikääntyneiden palvelutarpeen volyymin kasvu on näkynyt jo vuonna 2018 samoin kuin kehitysvammaisten asumispalvelujen tarpeen kasvu.

Karviainen on aloittanut talouden tasapainottamistoimenpiteet useissa toiminnoissa; ensimmäiset käynnistettiin keväällä 2018.

01.08.2018 perustettiin rekry-ryhmä  kartoittamaan hoitohenkilökunnan riittävyyttä ja työssä jaksamista.

Ryhmä sai työn valmiiksi 1.12.2018 ja tulokset käsitellään YT- ryhmässä 12/2018

Talous- ja velkaneuvonta siirtyy vuoden 2019 alusta oikeusaputoimistojen järjestettäväksi.

(Länsi-Uudenmaan oikeusaputoimisto)

Sosiaalipäivystys siirtyy Espoon hoidettavaksi vuoden 2019 alusta (tuottaa palvelun Karviaiselle)

Vuoden 2019 aikana Karviaisen työterveyshuolto on siirtymässä osaksi valtakunnallista työterveyshuoltoa TAIMIA.

Kuitenkin alkuvuoden 2019 työterveyshuolto jatkaa toimintaansa osana perusturvakuntayhtymää hoitaen kunnille terveydenhuoltolain määräämää lakisääteistä tehtävää.

Järjestelyeräneuvottelut alkavat tammikuussa 2019.

Henkilöstöpäällikön ja pääluottamusmiesten tapaamisia oli vuoden 2018 aikana viisi kertaa, joista neljään osallistuin.

Yhteistoiminta (perusturvakuntayhtymän johtaja, henkilöstöpäällikkö,  linjapäälliköt, työsuojelupäällikkö ja pääluottamusmiehet) tapaamisia oli vuoden 2018 aikana neljä, joista kolmeen osallistuin.

Alkusyksystä 2019 jään eläkkeelle, joten Karviaiseen tarvitaan luottamusmies. Toivonkin jonkun innostuvan tehtävästä, joka on hyvin mielenkiintoinen.

Tehtävän hoitoon saa viikoittain omasta työstä aikaa. Luottamusmieskoulutukset ovat palkallisia ja erittäin hyviä! Lisäksi Karviainen maksaa 76,00 euroa/kk  ja Jyty Vihti ry maksaa  300 euroa/vuosi.

Ota yhteyttä!

Hyvää Joulua 2018 ja Onnellista Uutta Vuotta 2019